Magamról

Saját fotó
"Tartsd mindig eszedben, hogy minden ember azonos állapotban születik, és hogy semmi sem emel fel, csakis az alázat, semmi sem taszít le, csakis a gőg és a gyűlölség."

2011. május 24., kedd

Magyar foci

Most olvastam a nemzetisport.hu-n, hogy újfent csökkent az NB1 nézőszáma. Csináltam néhány grafikont, ami jellemezheti a helyzetet. Komolyabb leírást nem fűznék hozzá, hosszadalmas lenne, és ez csak egy egyszerű blog, de a főbb tendenciák így is láthatóak.


Itt egy grafikon látható az éves átlagos nézőszám alakulásáról (fő/meccs) 1992-től napjainkig. A gazdasági helyzet akkor sem volt jobb, sőt a $ áron számított GDP nagyjából meghétszereződött azóta (bár jövedelemeloszlás a társadalmon belül gondolom szépen kitágult). Mindezek ellenére folyamatosan olvadt el a nézőszám, és ez a folyamat itt Diósgyőrben - a lokálpatrióta szurkolók ábrándos elképzeléseinek dacára - is megfigyelhető volt, talán némi késéssel. 

A következő grafikonon egy becslés látható a legnagyobb szurkolói bázisokról, ami persze nem a meccsrejáró közönséggel azonosítható, hiszen én is közéjük tartozom,  ugyan nem járok meccsre, mert drágállom. A becslések szerint a foci továbbra is magasan a legnépszerűbb sport, több milliós rajongótáborral - amit a sportközvetítések nézettsége is visszaigazol  (a komolyabb ellenfél elleni válogatott-meccsek megütik a 2milliós nézőszámot)
*ezer fő

Tehát szeretjük a focit, de mégsem megyünk ki meccsre. Akkor miből él a magyar foci? Mert a 86 000 igazolt, azaz valamilyen fizetésért/fizetségért dolgozó focistát (2010) nem lehet olcsó eltartani. A következő ábra a klubok árbevételének megoszlását mutatja három forrásra bontva:

1, Helyszíni bevételek (jegyeladások, bérletek, VIP ülőhelyek, büfé, stb.)
2, Közvetítési jogdíjak ( UEFA elosztásában - például Bajnokok Ligája, Országos TV-csatornától, saját    klubtévéből)
3, Egyéb forrásból (szponzorok, futball-shop, jogdíjak)


A sor végén kullogó Magyarország focicsapatait tartják el legkevésbé a nézők (az összbevétel mindössze 6%-át adva), szerintem két okból: a relatíve olcsó jegyárak mellett - amit valljuk be így is soknak találunk - amiatt is, hogy meccsre járni ma nem divat. (a kettő összefügg)
A közvetítési díjak alacsony aránya is szembeötlő, ami talán leginkább a mérhetetlenül gyenge színvonallal köthető össze - azaz nem lehet sokat kérni a jogdíjakért, mert érdeklődés híján azt semelyik csatorna nem venné meg.

Ami engem most érdekel: hogy lehetne növelni a nézőszámot?
Szerintem két hosszú távú, és egy rövidebb távú dolog jöhet szóba. Ezek:

1. Minőségi foci kell. Nem önmagában azért, mert jobb nézni egy színvonalas játékot mint egy iszapbirkózást, és majd ezért fog több néző kimenni, hanem inkább azért, mert akkor sikereket érhetünk el a sportág nemzetközi vizein. És nem tudok mondani olyan országot, ami ugyan sikeres (klub- vagy válogatott szinten) a fociban, mégsincsenek nézők a meccseken. Erre a recept: utánpótlásképzés, sok pénzzel de legalább annyira jó szervezőmunkával, tudatos építkezéssel. (lásd: FC Barcelona)

2. Minőségi stadionok kellenek. A stadionjaink kapacitáskihasználtsága a jelenlegi nézőszám mellett 30%-os, azaz még ha feltételezzük is a nézőszám növekedését, akkor sem kellenek drága 40 ezres arénák. (Egy azért kellene) Helyette inkább 10 ezres kis katlanok kellenek, minden modern technológiai vívmánnyal, amit el lehet képzelni (például: WC-vel, büfével, húha). 

3. Minőségi szurkolók kellenek. Igen, el kell csalni a nem rombolni vágyó szurkolókat/nézőket a meccsre: Családokat is, de leginkább baráti társaságokat. Szerintem ami rövid távon is megoldás lehet, az egy jól kidolgozott marketingstratégia a kluboknak. Ugye mindenkinek ismerős, amikor a város használható felületeit plakátok ezrei, szórólapos lányok lepik el, akik egy 2-300 fős bulit reklámoznak.
Egy meccsre 3-4000 ember fog kimenni, nem 3-400, ezért nem is értem, miért nem fordulnak a klubok a jól bevált marketingeszközökhöz, másrészt mért nem találnak ki valami kreatív "szolgáltatáskapcsolás" jellegű dolgot (pl mindenki kap egy gagyi ingyen sálat, forróteát, sört, meghallgathatja kozsót stb.)
Tudatos stratégiát kellene felépíteni, amihez eleinte persze finanszírozás kellene, de az imázsépítés folyamatossága kulcsfontosságú, hogy az emberek fejében ott éljen a helyi klub, kötődjenek hozzá, és baráti társaságokon belül (hálózatok) valahogy sikerüljön hálózati szinten eredményt elérni (mint egy MLM rendszer).

Ezt a harmadik dolgot viszonylag hamar meg kellene lépni, persze nem könnyű az első kettő hiányában, de olyan sokszor bebizonyosodott, hogy szarból is lehet divatot teremteni, csak át kell törni egy gátat. Ez pusztán hit kérdése, és ha elég ember hisz majd a magyar foci mítoszában, a nagy fradi-újpest párharcok jelentőségében, akkor megint sokan járnak majd meccsre.

Márkát kell építeni...és akkor pénzt is lehet majd kérni érte.

1 megjegyzés:

  1. 2011-12
    http://hajcsatok.blog.hu/2012/04/13/tomegnyomor_23_fordulo#more4413127

    23 forduló alatt az NSO átlaga 3836

    Most akkor vagy ekkorát javult, vagy a legfelső grafikonnal nem stimmel valami...

    VálaszTörlés